• Aby otrzymać dodatek energetyczny należy:

    • posiadać ustalone prawo do dodatku mieszkaniowego;
    • złożyć wniosek o wypłatę dodatku energetycznego z załączoną umową kompleksową lub umową sprzedaży energii elektrycznej, której stroną jest osoba pobierająca dodatek mieszkaniowy;
    • zamieszkiwać w miejscu dostarczania energii elektrycznej.

    Wysokość zryczałtowanego dodatku energetycznego w okresie od 1 maja 2021 r. do 30 kwietnia 2022 r. wynosi:

    • dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną: 12,09 zł na miesiąc;
    • dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób: 16,79 zł na miesiąc;
    • dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób: 20,15 zł na miesiąc.
  • W celu otrzymania zryczałtowanego dodatku energetycznego należy złożyć wniosek oraz dołączyć do niego następujące dokumenty:

    • kopia  umowy kompleksowej (umowa na przesyłanie i sprzedaż energii elektrycznej) lub umowy sprzedaży energii elektrycznej (umowa na sprzedaż energii elektrycznej);
    • rachunek lub faktura VAT za energię elektryczną  (tylko w przypadku wyboru płatności na rachunek bankowy przedsiębiorcy energetycznego, z którym zawarto umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii elektrycznej).

    Prosimy pamiętać, że w toku postępowania administracyjnego Poznańskie Centrum Świadczeń może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.

    Na potrzeby prowadzonego postępowania Poznańskie Centrum Świadczeń potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów (Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu).

  • Jeżeli chcesz:

    • otrzymać informację na temat zryczałtowanego dodatku energetycznego;
    • otrzymać wniosek o wypłatę dodatku energetycznego;
    • złożyć wniosek o wypłatę dodatku energetycznego;

    zgłoś się do Działu Obsługi Klienta Poznańskiego Centrum Świadczeń mieszczącego się w Poznaniu przy ul. Wszystkich Świętych 1 oraz ul. Małachowskiego 10.

    Informacje udzielane są także drogą telefoniczną za pośrednictwem POZnan*Kontakt pod numerem 61 646-33-44.

    Osoby wnioskujące zachęcamy do rezerwacji terminu wizyty pod nr telefonu 61 646 33 44 lub poprzez formularz internetowy dostępny na stronie PCŚ.

    Klient, który umówił się na wizytę w Centrum pobiera bilet na podstawie numeru telefonu.

    Informujemy, że klient umówiony traktowany jest priorytetowo, co oznacza że przywoływany jest do pierwszego wolnego stanowiska. W związku z powyższym mogą występować ok. 20 minutowe różnice pomiędzy umówioną, a faktyczną godziną przyjęcia.

    System kolejkowy może zaprzestać wydawania biletów numerycznych uprawniających do złożenia wniosku, w sytuacji kiedy obsługa klienta wymagałaby znacznego wydłużenia czasu obsługi poza godzinami urzędowania Centrum. Ponadto informujemy, że obsłużeni zostaną wszyscy klienci, którzy pobrali bilet w danym dniu.

  • Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zryczałtowanego dodatku energetycznego kończy się wydaniem decyzji w terminie miesiąca od daty złożenia kompletu dokumentów. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.

    Zryczałtowany dodatek energetyczny przyznaje się na okres ustalonych uprawnień do dodatku mieszkaniowego.

    Decyzja w sprawie zryczałtowanego dodatku energetycznego na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej nie podlega opłacie skarbowej.

  • Zryczałtowany dodatek energetyczny wypłaca się do 10 dnia każdego miesiąca na wskazany we wniosku rachunek bankowy, z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym zryczałtowany dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku.

  • Zryczałtowany dodatek energetyczny nie przysługuje gdy:

    • osoba wnioskująca nie ma ustalonego prawa do dodatku mieszkaniowego;
    • osoba wnioskująca nie zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej;
    • osoba wnioskująca nie jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej.
  • Tryb odwoławczy

    Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do zryczałtowanego dodatku energetycznego przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Poznańskiego Centrum Świadczeń.

    Podstawa prawna

    • ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;
    • ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
    • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
    • obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 kwietnia 2021 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 01 maja 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2022 r.;
    • uchwała NR XI/161/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z dnia 14 maja 2019 r. w sprawie wprowadzenia wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego.
  • Poznańskie Centrum Świadczeń zachęca do złożenia wniosku przez Internet, bez wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

    W celu złożenia elektronicznego wniosku musisz:

    • posiadać konto na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP.gov.pl)
    • posiadać ważny Profil Zaufany służący do uwierzytelnienia wniosku (Profil Zaufany możesz uzyskać  w Poznańskim Centrum Świadczeń oraz w urzędach skarbowych, placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych)

    Przygotuj niezbędne dokumenty (wypełnij formularz pliku lub przygotuj skany dokumentów), dodaj dokumenty jako załączniki, podpisz dokument elektroniczny a następnie prześlij go do Poznańskiego Centrum Świadczeń. W przypadku konieczności uzupełnienia wniosku lub złożenia dodatkowych wyjaśnień pracownicy Centrum będą kontaktować się również w formie elektronicznej. W celu ułatwienia kontaktu zawsze podawaj numer telefonu.

    Już teraz złóż przez Internet wniosek o wypłatę dodatku energetycznego.