Strona Poznańskiego Centrum Świadczeń używa cookies dla wygody odwiedzających. Cookies pozwalają dostosować ją do potrzeb użytkowników, a także umożliwiają pozyskiwanie danych statystycznych. Więcej dowiesz się z naszej Polityki cookies.
Dostęp do informacji publicznej
Regulamin w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej
w Poznańskim Centrum Świadczeń
Postanowienia ogólne
§ 1
- Informacja publiczna w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1330 z późn. zm), udostępniana jest w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie.
- Regulamin określa zasady udostępniania informacji publicznej w Poznańskim Centrum Świadczeń.
- Załącznik do Regulaminu określa zasady Ponownego Wykorzystywania Informacji Sektora Publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (tj. Dz. U. z 2018 poz. 1243 z późn. zm.).
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2018 poz. 1330 z późn. zm.),
2) Centrum – rozumie się przez to Poznańskie Centrum Świadczeń,
3) Rejestrze – rozumie się przez to Rejestr Wniosków o Udostępnienie Informacji Publicznej Poznańskiego Centrum Świadczeń, prowadzony przez stanowisko ds. organizacyjnych i sekretariatu Poznańskiego Centrum Świadczeń.
§ 3
- W sprawach o udostępnienie informacji publicznej na wniosek stosuje się tryb postępowania przewidziany w ustawie, a ponadto – w zakresie odmowy udostępnienia informacji publicznej, umorzenia postępowania o udostępnienie informacji, rozstrzygania o warunkach ponownego wykorzystywania informacji publicznej lub wysokości opłat –
stosuje się tryb określony w Kodeksie postępowania administracyjnego. - Niniejszy regulamin nie reguluje kwestii udostępniania informacji publicznych, których dotyczą odmienne zasady i tryby dostępu określone w przepisach szczególnych.
- W przypadku informacji publicznych, dla których w przepisach szczególnych określone zostały odmienne zasady i tryb dostępu, nie stosuje się postanowień niniejszego regulaminu.
§ 4
Udostępnianie informacji publicznej w Centrum następuje poprzez:
1) prowadzenie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej oraz stron informacyjnych w sieci teleinformatycznej;
2) umieszczanie informacji na tablicach ogłoszeń w budynkach Centrum;
3) umożliwienie wglądu do dokumentów urzędowych oraz ich kopiowania, w tym zapisywania na powszechnie stosowanych nośnikach elektronicznych pochodzących z zasobów Centrum;
4) odpowiedź na wniosek.
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
§ 5
- Udostępnienie informacji publicznej nie jest uzależnione od podania przez wnioskodawcę jego danych osobowych, a w szczególności imienia, nazwiska, adresu. W przypadku braku adresu wnioskodawcy i konieczności wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej lub o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji publicznej, podejmuje się czynności zmierzające do ustalenia adresu wnioskodawcy na podstawie posiadanych danych, a w przypadku braku możliwości jego ustalenia lub braku innych niezbędnych elementów decyzji, wzywa się wnioskodawcę, stosując Kodeks postępowania administracyjnego, na wskazany we wniosku adres kontaktowy do podania, w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania, danych niezbędnych do oznaczenia decyzji administracyjnej.
- Jeżeli złożony wniosek dotyczy spraw niebędących w zakresie Centrum, stanowisko ds. organizacyjnych i sekretariatu, niezwłocznie ustala właściwą jednostkę i przekazuje elektronicznie kopię wniosku oraz ewentualny oryginał. W celu poprawnego ustalenia jednostki realizującej wniosek, Centrum może zasięgnąć opinii koordynatora Urzędu Miasta Poznania ds. informacji publicznej. Dekretację wniosku oraz jej zmiany odnotowuje się bezpośrednio na wniosku i odzwierciedla w rejestrze.
Rejestr Wniosków o Udostępnienie Informacji Publicznej
§ 6
- Rejestr wniosków w Centrum jest prowadzony w formie papierowej na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej i znajduje się w sekretariacie Centrum na stanowisku ds. organizacyjnych i sekretariatu.
- Rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej jest jawny, z wyłączeniem danych wnioskodawcy.
- Rejestr jest prowadzony wyłącznie w formie papierowej i zawiera informacje dotyczące wniosków o udostępnienie informacji publicznej złożonych w danym roku.
Zadania stanowiska ds. organizacyjnych i sekretariatu
§ 7
- Rejestracja wniosków należy do obowiązków stanowiska ds. organizacyjnych i sekretariatu.
- Stanowisko ds. organizacji i sekretariatu zobowiązane jest do rejestracji wniosków łącznie z ostatecznym sposobem i terminem rozpatrzenia sprawy oraz do dbałości o aktualność zapisów w rejestrze dotyczących procesu realizacji wniosku.
- Rejestrowanie wniosków w rejestrze polega na umieszczeniu w rejestrze co najmniej następujących danych, odpowiednio do stanu rozpatrzenia sprawy:
1) numeru porządkowego;
2) daty wpływu wniosku do Centrum;
3) numeru wniosku w spisie spraw;;
4) nazwy i danych teleadresowych wnioskodawcy (adres, e-mail, telefon) – wyłączonych z jawności w Biuletynie Informacji Publicznej;
5) przedmiotu wniosku;
6) kategorii;
7) nazwy komórek organizacyjnych (stanowisko pracy odpowiedzialne za przygotowanie odpowiedzi)
8) trybu dostępu do informacji;
9) wyznaczonego terminu rozpatrzenia wniosku;
10) żądanego sposobu udostępnienia informacji;
11) żądanej formy udostępnienia informacji;
12) naliczonej opłaty za nośnik lub przekształcenie informacji zgodnie z wnioskiem;
13) oferty zawierającej warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej i (lub) wysokość opłat;
14) sposobu rozpatrzenia wniosku;
15) daty udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy;
16) numeru odpowiedzi w spisie spraw. - Stanowisko ds. organizacyjnych i sekretariatu:
1) koordynuje sposób rozpatrzenia sprawy;
2) monitoruje terminy udostępnienia informacji.
3) współpracuje z koordynatorami ds. informacji publicznej Urzędu Miasta Poznania w celu konsultowania poprawności kwalifikowania posiadanych informacji jako informacji publicznej, ustalania sposobu realizacji wniosków oraz wymiany dobrych praktyk w udzielaniu odpowiedzi wnioskodawcom. Do konsultacji przeznaczony jest adres poczty elektronicznej: ip@um.poznan.pl. - Stanowisko ds. organizacyjnych i sekretariatu odpowiada za opracowanie informacji zawierającej liczbę, terminowość oraz sposób realizacji wniosków o udostępnianie informacji publicznej. Informacja uwzględniona jest w rocznej analizie wpływu, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów oraz orzecznictwa administracyjnego.
Opłaty związane z udostępnieniem informacji publicznej
§ 8
- Jeżeli udostępnienie informacji publicznej związane jest z koniecznością jej przekształcenia zgodnie z formą wskazaną we wniosku lub zapewnienia odpowiednich nośników danych, Centrum ma prawo pobierać opłaty. W przypadku, gdy wysokość opłaty jest niższa niż koszty upomnienia ogłoszone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 września 2015 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1526), Centrum nie pobiera opłaty. Koszty udostępnienia informacji ustala Kierownik Działu Organizacyjnego w porozumieniu z Głównym Księgowym.
- Opłata, o której mowa w ust. 1, uwzględnia poniesione koszty materiałowe, w szczególności takie, jak koszt kserokopii, koszt wydruku komputerowego, koszt cyfrowego nośnika danych.
- W przypadku sporządzania na wniosek zainteresowanego kopii dokumentów lub ich zapisu na cyfrowym nośniku danych pochodzącym z zasobu Centrum, których wartość jest wyższa od kosztów, jakie Centrum poniosłoby z tytułu wszczęcia postępowania egzekucyjnego o uiszczenie przez wnioskodawcę kosztów nośnika, pobiera się opłatę odpowiadającą rzeczywistym i adekwatnym do poniesionych przez Centrum kosztom kopiowania lub cyfrowego nośnika danych.
- Opłata, o której mowa w ust. 1, może również obejmować koszty osobowe (pracy), pod warunkiem, że przygotowanie informacji wymaga pracy dodatkowej i są to koszty wykraczające poza standardowe koszty funkcjonowania pracownika na stanowisku realizującym wniosek. Dodatkowe koszty osobowe (pracy) ustala pracownik ds. kadr.
- W przypadku, o którym mowa w ust.1, Centrum informuje wnioskodawcę o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów. Centrum przedstawia precyzyjny sposób, w jaki żądana opłata została wyliczona oraz wykazuje, że jej wysokość odpowiada rzeczywiście poniesionym kosztom.
- Udostępnienie informacji następuje po upływie 14 dni od zawiadomienia, o którym mowa w ust. 5, niezależnie od tego, czy opłata została uiszczona, o ile wnioskodawca nie dokona zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji lub nie wycofa wniosku.
- Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnioskodawca uiszcza w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 5, przekazując ją na wskazany przez Centrum rachunek bankowy. Nieuiszczona opłata podlega ściągnięciu w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej
§ 9
- Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej wynikają z przepisów prawa. Odmowa udostępnienia informacji wymaga wskazania przepisu stanowiącego podstawę tej odmowy i wymaga opiniowania przez stanowisko ds. obsługi prawnej.
- Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w formie decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Centrum, na podstawie odrębnego upoważnienia udzielonego przez Prezydenta Miasta Poznania.
- O odmowie udostępnienia informacji publicznej Centrum informuje decernenta.
Postanowienie końcowe
§ 10
- W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie ma Zarządzenie nr 15/2017/K Prezydenta Miasta Poznania z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej w Urzędzie Miasta Poznania oraz powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
- W sprawach dotyczących ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego określonej w Ustawie z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, zastosowanie mają zasady określone w załączniku do Regulaminu.
Załącznik do Regulaminu
w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej
w Poznańskim Centrum Świadczeń
Zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
- Każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystania informacji publicznej udostępnionej przez Poznańskie Centrum Świadczeń.
- Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego obejmuje informacje sektora publicznego, które są w posiadaniu Centrum i są udostępniane na zasadach określonych w § 4 ust., 1 pkt 1 i 4 Regulaminu w sprawie zasad udostępniania informacji publicznej w Poznańskim Centrum Świadczeń.
- Wniosek o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego, składa się w formie papierowej albo elektronicznej (za pomocą: e-PUAP lub przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego).
- Wniosek skierowany do Centrum winien zawierać w szczególności:
1) informacje o wnioskodawcy obejmujące imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku,
2) wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana warunki, na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania,
3) wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacja sektora publicznego będzie ponownie wykorzystywana, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub/i usług,
4) wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku sieci elektronicznej także wskazanie formatu danych,
5) wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do sytemu teleinformatycznego Centrum. - Centrum nie jest obowiązane do tworzenia informacji sektora publicznego, ich przetwarzania w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie oraz sporządzania z nich wyciągów, jeżeli spowoduje to konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
- Rozpatrzenie wniosku przez Centrum odbywa się na zasadach określonych w art. 22-25 Ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Klauzula dotycząca ponownego wykorzystywania informacji publicznej
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej RODO) informuje się, że:
- Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Poznańskie Centrum Świadczeń z siedzibą przy ul. Wszystkich Świętych 1, 61-843 Poznań, adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: /PCS-Poznan/SkrytkaESP.
- Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: daneosobowe@pcs-poznan.pl lub pisemnie na adres: ul. Wszystkich Świętych 1, 61-843 Poznań.
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpoznania wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. Podstawą prawną przetwarzania danych jest wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO) wynikającego z przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
- Podanie przez Panią/Pana danych osobowych w zakresie wynikającym z ww. przepisów prawa jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi na Pani/Pana żądanie, a ich niepodanie uniemożliwi rozpoznanie wniosku. Podanie przez Panią/Pana innych danych jest dobrowolne (np. numeru telefonu, adresu e-mail).
- Pani/Pana zgoda na przetwarzanie innych danych osobowych (dotyczy danych podanych dobrowolnie) może zostać cofnięta w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą do zakończenia postępowania w sprawie rozpoznania wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej, a następnie przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
- Udostępnienie Pani/Pana danych osobowych może nastąpić organom publicznym, osobom przez nas upoważnionym oraz naszym pracownikom, którzy posiadają dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki; podmiotom przetwarzającym, którym zlecimy zadanie lub innym instytucjom na podstawie przepisów prawa.
- Ma Pani/Pan prawo do:
- dostępu do swoich danych osobowych
- żądania: sprostowania danych, które są nieprawidłowe, usunięcia danych*, gdy: dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane; dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
- żądania ograniczenia przetwarzania, gdy: Pani/Pan kwestionuje prawidłowość danych; przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a Pani/Pan sprzeciwia się usunięciu danych; Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne Pani/Panu do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń lub obrony roszczeń.
- Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy rozporządzenia lub krajowe przepisy o ochronie danych osobowych.
- Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
*Nie w każdej sytuacji ma Pani/Pan prawo do usunięcia danych, chociażby w przypadku, gdy Pani/Pana dane, będą przetwarzane by zrealizować nałożony na Administratora obowiązek prawny.